Föräldrabloggsvarning : Facebookgruppernas inspiration!1

Skrivet av aliceaugusta. Postad i Föräldrabloggen 2014-12-11 09:47

juni2014_004

Innan jag blev förälder och tja, upp till för något halvår sedan, så har mitt engagemang på facebook varit sådär lagom aktivt. Någon vända 2007 uppdaterade jag flitigt men sedan har det inte intresserat mig alls. Ja, det var fram tills nu och fram tills jag upptäckte ett par fantastiska facebookgrupper som inspirerat/hjälpt/idé-bollat mig genom mitt föräldraskap det senaste halvåret, för att vara förälder är faktiskt skitsvårt och känner en att svaren som kommer från BVC inte stämmer med din magkänsla, ja då kan det kännas ännu jättemycket knixigare.

Jag tänkte passa på att tipsa lite om mina favoritgrupper (som jag såå gärna önskar att jag hade upptäckt innan Melker föddes) som hjälpt mig i mitt föräldraskap för er som kan vara nyfikna – tänk nu på att alltid lita på magkänslan och att det föräldraskap som passar vår familj kanske inte passar alla.

m.fl.

Ja mitt flöde är tämligen föräldra-/familje-/barndominerat och det känns bra! Nu har facebook ett syfte för mig med :)

Utöver detta så finns det massvis med böcker jag önskar jag hade läst innan Melker kom, en av dem är ”Med känsla för barns självkänsla” av Petra Krantz Lindgren.

Så – tips till er föräldrar/blivander föräldrar som känner att det känns som att det stämmer er linje, det är som sagt otroligt individuellt och viktigt att hitta sin egen väg och följa m a g k ä n s l a n, så ta förstås bara tipsen till er om det känns bra!

 

Gravidträning

Skrivet av aliceaugusta. Postad i Graviditet, Graviditet no.2, Gravidträning, Hej, Träning 2014-12-08 10:11

gravidtraningen

Jag fick en fråga om tips för gravidträning. Det är otroligt svårt att ge generella tips till hur en bör träna under sin graviditet då alla graviditeter, kroppar, kvinnor är olika. För den ena fungerar en viss sak, för andra inte. Vissa får stora problem av exempelvis bäckenuppluckring, vissa märker knappt av det.

Genom min förra graviditet såg träningen ut såhär och jag är otroligt tacksam över hur bra det gick. Jag tränade bokstavligen in i det sista och mådde så fantastiskt bra utav det.

Den här gången hängde illamåendet i ett par veckor till, förkylningarna avlöser varandra (hej småbarsliv) och tiden till att gå till gymmet har jag inte prioriterat utan tränat lite hemma med gummiband när jag hunnit/prioriterat. Nu när jag mår bättre har jag däremot återupplivat mitt gymkort och tänker ge mig två timmar per helg att stärka upp min kropp och så mycket jag får till i veckorna. Fungerar M såsmåningom på minisats kommer det såklart bli mer!

Men åter till frågan om tips på gravidträning,

Bra övningar/områden att stärka upp anser jag är:

  • Ben och rumpa. Bensparkar, lårcurl, benpress i maskin, tåhävningar är alla kontrollerade övningar där du själv justerar motstånd och hur djupt/långt du vill gå, även ”fria” höftlyft är superbra med rätt teknik givetvis. Utfall och tunga benböj med fri stång kräver otroligt mycket mer av kroppen.
  • Baksida av kroppen överlag – tyngden kommer av naturliga skäl förskjutas framåt och sedan bytas ut mot bebis utanför kroppen som även den härjar en hel del framtill åtminstone den första tiden, för att motverka en ökad svank och eventuella ryggkrämpor är det superviktigt att stärka upp kroppens baksida. Ryggresningar i olika varianter och svårighetsgrader, utåtrotationer med gummiband, kontrollövningar av skulderbladet, axelns baksida, latsdrag i maskin, olika varianter av roddar, tricepspressar o.s.v.
  • Knipövningar! Varenda dag, ett par gånger. Likaså gjorde jag förra gången och har inte haft några problem med inkontinens/framfallskänsla mer än tyngdkänsla den närmsta tiden efter förlossningen, likaså kunde jag snabbt hitta musklerna igen och började knipa igen redan på BB. Om det är tack vare knipövningarna eller bara tur vet jag inte, men jag kniper på.
  • Undvik att träna den raka bukmuskeln av naturliga skäl, jag gjorde plankor en bit in i graviditeten förra gången men nu känns det helt knasigt redan från början. Som sagt – det är olika.

Allsidig och balanserad träning är givetvis viktigt men fokus för mig ligger på baksida just på grund av att jag vet hur mycket som kommer ske på framsidan sen.

Med konditionsträning så funkar crosstrainer/promenader för en del men för mig går det bort direkt på grund av att jag har problem med bäckenuppluckring/foglossning vilket även det är individuellt hur mycket en känner av det. För mig gäller cykel och roddmaskin när jag vill konditionsträna, rodd kan förvisso bli lite knixigt när magen blir stor men jag fick in en bra teknik förra gången med Melker som höll en bra bit :)

Summa summarum – det är otroligt individuellt hur träningen kan se ut beroende på graviditeten, kvinnan, formen sedan tidigare, träningsvana, komplikationer o.s.v. Sikta inte på att bli starkare/snabbare utan underhåll det du tränat upp tidigare. Pusha inte kroppen till max, känn efter vad som känns bra. Ta hjälp av en personlig tränare (jag finns på plats i Helsingborg fram till och med omkring april) om du känner dig osäker och använd förstås sunt förnuft.

Detta är ingen komplett gravidträningsguide utan lite snabba tankar från mig gällande hur det kan se ut/hur det har sett ut för mig/lite hur jag tänker kring det. Hoppas det gav lite svar på din fråga!

 

Vegojul5

Skrivet av aliceaugusta. Postad i Hej, Kost & Recept, Lunch/Middag 2014-12-07 21:23

juli_063

I lördags var jag och mamma iväg på IKEA för att äta deras julbord. Liksom förra, förrförra och förrförra igen var det gott! Jag var lite butter över att inte kunna äta laxen p.g.a. gravid men åt desto med sill, äppel/sellerisallad, potatis och ägg. Jag fick även i mig någon köttbulle, några skivor julskinka och en prinskorv eller två men insåg snabbt att nej – jag är inte sugen på kött nu heller. Sedan jag började må illa den här graviditeten (för sisådär tio veckor sedan) så har jag haft fruktansvärt svårt för rött kött och kyckling – fisk och skaldjur har gått bra. Kyckling äter vi förvisso inte så ofta ändå p.g.a. så svårt att få tag i eko men nu har det blivit precis noll gånger. Kött har jag ätit två gånger – mammas högrev en gång och så gjorde vi nötfärsbiffar med ajvar häromdagen som gick ok.

Men åter till saken. Avsmaken för rött kött och fågel. Jag insåg efter julbordet att jag inte alls var sugen på att dra ihop det planerade julbord till julafton som vi hade tänkt. I slutändan så ville inte jag äta kött, mamma äter inte sill eller lax, c äter inte sill, lax eller skinka och ja – så fortsätter det med hela familjen.

Därför = vegojul!

Och istället för att göra en hel jättemassa rätter så nöjde jag mig med ett gäng, mer och mindre juliga komponenter. Menyn ser nu ut som följer:

  • Senapskramad grönkål, äpple och sellerisallad med rostade frön
  • Finstrimlad rödkålssallad med apelsin och valnötter
  • Potatis- & grönkålsgratäng toppad med chevré
  • Ljumma rödbetor med fetaost
  • Jordärtkockssoppa med örtolja
  • Snabbrostade surdegspinnar med ett par olika goda röror

Lite juligt (senap, grönkål, apelsin, rödkål, valnötter & mer grönkål) och mycket oss. Det blir bra det här!

Hur ser er jul ut? ”Klassisk”, vego, mycket, lite?

 

Återerövrandet av kroppen!?1

Skrivet av aliceaugusta. Postad i Graviditet, Graviditet no.2 2014-12-06 10:28

armstrackSkulderbladskontroll = mitt knixigaste just nu. Jag verkar ha vingar istället för skulderblad, nedrans fladder…

Halleluja och ÄNTLIGEN har illamåendet släppt. Och när det släppte, ja då gick det fort.

Träningssuget kom tillbaka som ett brev på posten, även om lite trötthet hänger kvar så är det nu den sortens trötthet som jag gladeligen blir kvitt med genom lite endorfinpåslag.

Sagt och gjort. Kort på SATS är skaffat, ”inskolningsförsöken” med Melker på miniSATS är igång (med blandade resultat, han är en väldans näramammahelatiden-kis) och jag har på tre dagar hunnit avverka tre pass. Så idag, ja då blir det såklart vila med värkande muskler i exakt precis hela kroppen.

Jag har knåpat ihop två styrkepass där jag delat upp kroppen på två olika dagar för att kunna träna de dagar som det hinns med men att kroppen ändå hinner vila emellan. Utöver detta blir det trampande på cykeln i källaren och ute med Melker p.g.a. att höfterna redan börjat kännas av.

De två styrkepassen (fokus stabilitet för höft, skulderbladskontroll, grundstyrka och en heeel massa baksida) samt ett cykelintervallpass har som sagt idag lämnat mig med en bultande träningsvärk i hela kroppen, mest glad är jag dock över de två stenarna som tycks vara intryckta i mina skinkor, förra graviditeten försvann ju den där bakdelen totalt och nu ska jag minsann jobba mitt bästa för att den ska få vara kvar.

Gravidstatus i övrigt = jag följer samma lika som förra gången. Tappade en del kilon under illamåendet de första veckorna men har nu stabiliserat mig och hoppas knata uppåt på vågen nu framöver så att jag inte riktigt hamnar sådär benigt utmärglad efter förlossningen.

Nu tar vi lördag och senare i eftermiddag julbord!

Graviditet två, med PCOS?6

Skrivet av aliceaugusta. Postad i Föräldraliv, Graviditet no.2, Hej 2014-10-29 14:18

prego2

Sådärja, vid datorn igen. Utan snabba Melkerfingrar på tangentbordet. Success!

Anledningen till att det varit så tyst här på bloggen nu de senaste veckorna är som sagt för att jag hippt som happt blev gravid, så väldigt välkommet och efterlängtat men också väldigt oväntat.

Jag har skrivit tidigare om min PCOS som bland annat gör att det där med att skaffa barn/bli gravid inte riktigt är en sån enkel självklarhet. Med Melker fick vi tillsist hormonstimulerande hjälp då det liksom inte ville sig ”av sig självt” och lyckligtvis fungerade dessa hormostimulerande toppen på mig. Ett försök med hela kuren och sen var han där i magen, växte och grodde. När vi började fundera på syskon (vilket jag gjorde typ 2 dagar efter M föddes p.g.a. bästa tiden i mitt liv) så tog vi för givet att vi skulle behöva samma behandling igen. När jag slutat amma M (när han var ca 13 månader) så väntade vi 2 månader efter inrådan av läkare innan jag åkte in på kontroll igen. Och jovisst – det visade samma visa. Cystor på äggstockarna och hela faderullan som PCOS innebär. I och med att vi var mitt uppe i en flytt så fick jag dock snällt vänta och ställa upp mig på Helsingborgs lasaretts månadslånga väntlista (istället för Kalmars privata som tar 1 vecka). Sagt och gjort.

Under tiden jag väntade på tid på lasarettet så fick jag någon slags spontan blödning (japp, info info, men rätt väsentlig för historien) vilket inte har hänt sen jag var sisådär 13 år gammal.

Så. Inte så mycket mer tanke med det. För det kom ingen mer blödning någon månad senare.

Men sen, ett par månader senare… Rå lök började smaka fruktansvärt, jag låg vaken hela nätterna om jag hade fått i mig denna förbannade lök till middag och var uppe fem-sex gånger för att borsta tänderna. ”konstigt”… tyckte jag. Och sen… kaffet smakade apa. Kaffet smakade APA!? Och jag som är en kaffedyrkare av rang!! Näää…. Sen… tröttheten. Överrumplande, förlamande, golvande. Och tillsist – ihållande illamående. Svårt att äta. Tappat vikt.

Nä vad sjutton… Detta var i samma veva som vi rullade ut gräs och jag tänkte att jag kort och gott hade tagit i lite för hårt med renovering-sömnbrist om nätterna-dålig matlust. Men tja. Tillsist traskade jag iväg till apoteket, köpte ett par test och hem igen.

What. the.

….

Chriiiiiiiiistiiiiiaaaaaaaan!!

Japp. Testade flera gånger. Flera fetingplussade stickor.. Och hoppsan. Ca 2 månader gången. Fantastiskt glada och fantastiskt överraskade. En kan säga att det både var högst planerat (i.o.m. mina sjukhusvändor för att få hjälp med en andra graviditet) och högst spontan (i.o.m. hade ingen aning de första 2 månaderna).

Summa summarum = glad, gravid, illamående, trött och ser med skräckblandad förtjusning fram emot det som komma skall. En nyföding och en nästantvååring. Spännande!

Efter att ha läst om Cecilias överraskande men välkomna graviditet så får jag nog påstå att det här är hösten som vi ger PCOS’en på truten!

Mini3

Skrivet av aliceaugusta. Postad i Föräldraliv, Graviditet, Graviditet no.2, Hej 2014-10-25 09:27

prego

Japp! En mini på gång. Beräknad att titta ut i maj nästa år om allt går bra.

Och ja, detta är anledningen till tyst både här och på instagram de senaste veckorna p.g.a. jä-häävligt illamående och fru-huuktansvärd trötthet. Graviditet nummer ett (= att bara ha sig själv att fokusera på) och dess illamående/trötthet finns inte på kartan att mätas med nummer två med att vara hemma med en springandes (nej han går inte längre) 16-månaders. Pjuh!

Men! efter att ha varit på hälsoresa på Öland hos mina föräldrar a.k.a. barnvaktshjälp modell OVÄRDERLIG så hoppas jag att det börjat släppa liiite och i morgon bär det av hem mot Skåneland igen och jag har en svag förhoppning om att kunna börja promenera/träna lite smått igen snaaart. Fint!

Tack igen för alla grattis på instagram!

 

Salladstips1

Skrivet av aliceaugusta. Postad i Hej, Kost & Recept 2014-09-18 12:42

september_2014_164

I sommar har vi ätit en hel massa port lak, en fantastiskt god salladssort som har tjocka krispiga och saftiga blad.

Favoritkombinationen hittills är:

  • Port lak
  • Chevre
  • Valnötter
  • Äpple
  • Färsk rödlök
  • Olivolja, en liten dutt citron och honung på toppen

Gott tillbehör till det mesta!

Höstens mat är här!1

Skrivet av aliceaugusta. Postad i Barnmat, Kost & Recept, Lunch/Middag, Recept 2014-09-17 13:42

september_2014_166

I helgen var vi nere på bondens marknad är i stan. Fantastisk känsla att gå och strosa bland närproducerad ekologisk mat. Vanligtvis finns en hel del men den här helgen var det något färre stånd på grund av att Helsingborgs marathon ägde rum med start på samma torg, galet bra kombo för mig dock – heja vid starten och köpa fin mat!

En grej jag fick med mig hem var färska knippmorötter. De fick bli middag genom att snabbt kokat och sedan strösslas med lite fetaost. Färsbiffar vid sidan av smaksatta med färsk riven vitlök, kung markattas barbecuesås och lite örter. Snabbt och gott! Dagen efter adderade vi en god tzatsiki med gurka som vi ägen den handlat på torget. Restmat med piff = det bästa

Söndagsfikat1

Skrivet av aliceaugusta. Postad i Barnmat, Frukost, Hej, Mellanmål, Mellanmål, Recept 2014-09-16 10:12

september_2014_155

Innan valvakan och allt den förde med sig hade vi ändå en rätt fin söndag! Morgonen ägnades åt jobb i trädgården (vi börjar närma oss en grön trädgård!) och sedan kom svägerska med sina två barn förbi på besök.

Vi håller M borta från bakverk, kakor, godis, glass, saft, läsk o.s.v., sockerstinna grejor är inte med i hans kostcirkel. Så, när det vankas fika och det inte bara är vår lilla familj som ska äta (är det vi så går det mesta ned hos allesammans) så får en klura ut något som kan passa alla gästerna. Igår var det som sagt svägerskan + barn på 2 och 5 år som kom förbi och fikan slutade med:

september_2014_156

september_2014_157

  • Tre glas med olika ekologiska nötter
  • Frusna vindruvor från vår vinranka
  • Passionsfrukt i halvor
  • Smoothie på banan, blåbär, kokosolja, jordgubbar, yoghurt, mjölk och äppelmust

september_2014_158 smoothie to be

Färgglada sugrör, glada servetter och så stora udda gamla vinglasen fram till allesammans och jag tror inte att någon saknade vare sig saft eller bulle!

Kategorier

Arkiv